AHMET TELLİ


KÜTÜPHANE-4

AHMET TELLİ


On beş yıllık evliliğim biteli bir yıl olmuştu.  Çocukların özel okul ücretlerini ikinci yıl için ödememe olanak yoktu. Ben de bir gece, haritayı açtım, araştırdım. Yerleşecek  bir kasaba bulmalıydım. Duydum ki özel okulu olmayan kasabalara, memurlar tayin dolayısı ile giderse, çocukları Anadolu Lisesinde okuyabilir miş. 
Erdek, Ayvalık,Mudanya üç yer seçtim. Oğlumun doktoru için İstanbul'a yakın olmalı,annem için Kocaeli'ne yakın olmalı,yalnız bir kadının yaşaması için rahat ve ileri görüşlü insanlardan oluşmalı, deniz kenarı, çok soğuk olmayan diye uzayıp giden liste pek de mütevazı değildi ama çok şey istersen, çok şey verilir, dediler. 
hepsi de oldu. Mudanya yerleşmek için çok doğru bir yerdi. Tayinimi yaptırdım. Fakat gidip ev kiralamalıydım. İzmit’ten otobüse binerken büfeden bir kitap aldım. Kalbim Unut Bu Şiiri- Ahmet Telli. okuduğum her satırda kendi duygularımı buluyordum. Kalbim pır pır , şiirlerin umut dolu yolculuğuyla gittim. Mudanya küçücük, çok sevimli bir deniz kasabası. Üç buçuk yıl yaşadık, yeni yaşam zorluklarına rağmen çok keyifli günlerimiz geçti. Bugün bile hiç bağımızı koparmadığımız, dünya güzeli dostlarımız oldu. 
99 depreminden sonra yerleştiğim Ankara’da çalıştığım işten kovulunca, Emek semtinde bir lokanta açtım. Yine dostların desteği ile yürüdük ve kısa süre sonra marka olduk. Hasan Uysal, Adnan Gerger, Faruk Bildirici, Ahmet Telli konuk oldular zaman zaman. Offf şimdi düşünüyorum da ne müthiş günlermiş. Ne şanslıymışım. 
Rüzgarın ters yöne estiği bir mevsim, lokantayı satıp Kapadokya’da gavurun öldüğü yer, denen uzak bir köyde yerleştim. Biriktirdiğim kitaplarla bir kütüphane yaptım. Yine geldi dostlar ve şiir okudu Ahmet telli, Ayvalı köylülerine, daha ne olsun!

Gidersen yıkılır bu kent,
kuşlar da ölür
Bir tufan olurum,
sustuğun her yerde.

Ahmet Telli’nin Hayatı ve Eserleri

Ahmet Telli 2 Aralık 1946 yılında Çankırı’nın Eskipazar ilçesinde dünyaya geldi. Öğretmen okullarında eğitim gördü. Öğretmen okulunu bitirdikten sonra dört yıl ilkokul öğretmenliği yaptı. İlkokul öğretmenliğinin ardından eğitimine devam etti ve Gazi Eğitim Enstitüsünü bitirdi. Gazi Eğitim Enstitüsünü bitirdikten sonra Kastamonu, İnebolu, Doğanyurt, Kırıkkale ve Ankara Atatürk Liselerinde Türkçe – Edebiyat öğretmenliği yaptı.
1981 yılında Gazi’de öğretmenken sıkıyönetim komutanlığı tarafından görevine son verildi ve tutuklandı. TutukluğuAhmet Telli Hayatı ve Eserleri sırasında anayasanın 141, 142, 146. Maddelerinden dolayı yargılandı. Cigerhun şiirleri üzerine yazdığı yazılarından dolayı ceza aldı ve hüküm giydi.
Ahmet Telli kitapçılık ve yayıncılık yaptı. Farklı yayınevlerinde yöneticilik ve editörlük yaptı. 1993 yılında mahkemenin kararı doğrultusunda öğretmenliğe geri döndü ve kısa bir süre sonra emekli oldu.
Şiirleri 1961 yılından itibaren yayımlanmaya başladı. Kerkenez romanı üzerine yazdığı eleştiri yazısından dolayı Varlık dergisinin düzenlediği eleştiri yarışmasında ikincilik kazandı. 1970’li yıllarda deneme ve kitap tanıyım yazıları yazdı. 1979 yılından sonra da kitapları yayımlanmaya başladı.

Aldığı Ödüller

  • Hüznün İsyan Olur Şiir Kitabı → Ömer Faruk Toprak Şiir Ödülü
  • Saklı Kalan Şiir Kitabı →  Yazko Şiir Özendirme Ödülü
  • Nida Şiir Kitabı → Altın Portakal Şiir Ödülü

Şiir Kitaplarının İsimleri

  • Yangın Yılları (1979 yılında yayımlandı)
  • Hüznün İsyan Olur (1979 yılında yayımlandı)
  • Dövüşen Anlatsın (1980 yılında yayımlandı)
  • Saklı Kalan (1981 yılında yayımlandı)
  • Su Çürüdü (1982 yılında yayımlandı)
  • Belki Yine Gelirim (1984 yılında yayımlandı)
  • Çocuksun Sen (1994 yılında yayımlandı)
  • Kalbim Unut Bu Şiiri – Seçme Şiirleri (1994 yılında yayımlandı)
  • Barbar ve Şehla (2003 yılında yayımlandı)
  • Yüzünün Doğusu Gül – Gul e Rojhilata Ruye Te (2005 yılında yayımlandı)
  • Nida (2010 yılında yayımlandı)

Yazıları

  • Ben Hiçbir Şey Söylemedim (2001 yılında yayımlandı)
  • Sulara mı Yazıldı (2001 yılında yayımlandı)
  • Buradayım Sözümde (2005 yılında yayımlandı)
  • Neylersin (2012 yılında yayımlandı)
  • Söylesen

Öykü Kitabı

  • Arkadaşlık Günleriydi

Kendi Sesinden Şiir Albümleri

  • Kalmasın şiir kitabı kendi sesinden (1994)
  • Kül ve Kil şiir kitabı kendi sesinden (1997)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KEVSER RUHİ.

HASAN UYSAL